självkänsla

Är det bra självförtroende man ska ha eller är det egentligen självkänslan som räknas? Vad är skillnaden? Jo om du har bra självförtroende är det t.ex. om får höra mycket gott om dig, du kanske får höra att du är snygg dagligen och tillslut så börjar du tänka "åhh shit jag är ju fan snygg" man mår helt enkelt bättre av att få bekräftelse av andra och vågar kanske visa upp sig mer. Självkänsla är däremot vad du har för tankar om dig själv och vem du är, även om du misslyckas med något så är du värld det. Det handlar om att alltid kunna se det positiva i sig själv och helt enkelt vara nöjd.

 

Det här med självkänsla tycker jag är svårt. Hur kan jag vara nöjd med mig själv när hon är mycket bättre, snyggare och roligare än jag? Jag brukar ofta jämföra mig med andra människor, oftast folk som har det bättre än jag. Jag tror att många speciellt tjejer gör det. Varför gör inte killar det? Är det för att dom redan har bra självkänsla eller vill dom bara inte visa sig svaga? Det känns som att killar har ett helt annat system än oss tjejer, jag tror att killar kan tänka på det här minst lika mycket som vi tjejer men ändå så känns det som att dom inte lägger ner så mycket energi åt det. Överdriver vi tjejer?

 

Vi lever i en så pass ytlig värld, att ha bra självkänsla underlättar nog det hela. Hur stärker man sin självkänsla?

Först och främst så tycker jag att man ska sluta jämföra sig själv med andra hela tiden. Det kommer alltid att finnas någon som är smalare, finare och bättre än dig enligt dig. Jag vet att det är svårt att inte jämföra sig, om jag ska vara helt ärlig så gör jag själv det hela tiden.

 

Ni är så himla fina glöm inte bort det!


Kommentarer
Postat av: Beata

Självförtroende är inte det du beskriver, självförtroende handlar om tilltron till sin förmåga att prestera. alltså vad du tror att du klarar, t.ex i skolan, på jobbet, socialt osv.
självkänsla är bilden eller uppfattningen du har av dig själv, den behöver nödvändigtvis inte vara positiv

2014-06-19 @ 09:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0